عيد سعيد فطر بر تمامي مسلمان جهان مبارك باد


  • عيد سعید فطر به عنوان یکی از اعیاد بزرگ مسلمانان است که همزمان با پایان یافتن ماه مبارک رمضان و آغاز ماه جدید قمری فرا می رسد ...


  • عید رمضان آمد و ماه رمضان رفت     *     صد شکر که این آمد و صد حیف که آن رفت

    آداب عید سعید فطر از نگاه رهبر معظم انقلاب

    عيد سعید فطر به عنوان یکی از اعیاد بزرگ مسلمانان است که همزمان با پایان یافتن ماه مبارک رمضان و آغاز ماه جدید قمری فرا می رسد، مقام معظم رهبری در بیاناتی به آداب این عید بزرگ اشاره کرده اند.

    در فرهنگ اسلامى، اولین روز ماه شوال به عنوان عید فطر و جشن بازگشت ‏به فطرت معین شده است، زیرا مسلمانان روزه‏دار در طول ماه رمضان با ارتباط هاى پى در پى با خداوند متعال و استغفار از گناهان به تصفیه روح و جان خویش همت گماشته و از تمام آلودگی هاى ظاهرى و باطنى که بر خلاف فطرت آنهاست، خود را پاک نموده و به فطرت واقعى خود برمى‏گردند.

    امیرمؤمنان (ع) نیز از همین زاویه به عید فطر مى‏نگرد و با اشاره به روز عید مى‏فرماید: «انما هو عید لمن قبل الله صیامه و شکر قیامه و کل یوم لا یعصى الله فهو عید؛ این عید کسى است که خدا روزه‏اش را پذیرفته، نماز او را ستوده و هر روز که خدا از نافرمانى نشود، آن روز عید است».

ادامه نوشته

ماه رمضان، ماه مفروش کردن قدوم شب قدر با اشکهای شوق برای درک «زیباترین لحظهء حیات انسانی» است . . .

چهل حديث روزه


يا ايها الذين آمنوا کتب عليکم الصيام کما کتب علي الذين من قبلکم لعلکم تتقون. خداوند تبارک و تعالي مي فرمايد: اي کساني که ايمان آورده ايد روزه بر شما نوشته(واجب) شد، چنان که بر آنان که پيش از شما بوده اند واجب شده بود باشد که پرهيزگار شويد.


ادامه نوشته

رويارويي فلسفه اسلا مي با تفکر اروپايي


 وقتي امروزه در غرب صحبت از فلسفه اسلا مي مي شود، اکثر مردم خصوصيات فکري قديم آن ها را که اعتقاد به متون مذهبي باشد به ياد مي آورند. به نظر مي رسد در اين تصوير از فلسفه اسلا مي ديگر جايي براي عقلا نيت و حتي فلسفه نباشد حتي در فاصله زماني نه چندان دور، جهان فلسفي اسلا مي و فرهنگ و فلسفه ابن سينا و ابن رشد طور ديگري درک مي شد.
درباره پيدايش علم و دانش و شکوفايي آن در تمدن اسلا مي و طرح سوالا ت فلسفي جديد لا زم به ذکر است که قرن نهم ميلا دي سوم هجري اوايل دوران فلسفه اسلا مي به شمار مي رود. در اين زمان بود که اولين متون فلسفي در موضوع هاي مختلف فلسفي و شناخت شناسي و روش به کاربردن آن ها به زبان عربي نوشته شد. مطرح شدن اين موضوعات فلسفي، تصادفي و بدون ريشه نبود، بلکه دنباله مسائل فلسفي اي بود که در يونان مطرح شده بود و به اتفاق علوم قديم، وارد حوزه فرهنگ اسلا مي شد و توانست موضوع انديشيده شده را به تکامل خلاقانه برساند. شروع اين جريان فکري در حقيقت اواسط قرن هشتم ميلا دي دوم هجري بود و حتي ريشه هايش را مي توان در قرن هفتم ميلا دي قرن اول هجري جست وجو کرد، چون از موقعي که سرزمين هاي بيزانس و ساسانيان به دست مسلمانان فتح شد، آن ها با اشخاصي که زبان هاي يوناني، فارسي و سرياني را خوب مي دانستند و داراي ميراث فرهنگي يوناني، ايراني و مسيحي بودند، تماس حاصل کردند. تماس ها باعث تغييرات کيفي در فرهنگ آن ها شد، اما حالا ديگر آن ها فقط به اين تماس راضي نبودند که فقط از طريق شفاهي و برخوردهاي مستقيم کسب معلومات کنند، بلکه مي خواستند به طور منظم ميراث علمي و فرهنگي قديم را در اختيار بگيرند. به اين دليل آن ها متون کامل يوناني، فارسي و سرياني را به زبان عربي برگرداندند و به اين ترتيب نهضت عظيم ترجمه تا نيمه دوم قرن دهم ميلا دي(چهارم هجري) ادامه پيدا کرد و آن ها توانستند در اين زمان تقريبا تمام آثار کلا سيک علمي قديم را مثل فلسفه، پزشکي، داروسازي، رياضيات و بالا خره اپتيک، مکانيک، نجوم، اخترگويي،(آسترولوژي)، علوم طبيعي، کشاورزي، موسيقي و علوم سري به زبان عربي برگرداند. درباره دلا يل اين جنبش تعجب انگيز بحث و گفت وگوهاي زيادي شده است. عده اي عقيده دارند که ريشه اين نهضت ترجمه، شرايط تاريخي مثل فعاليت هاي مسيحيان سوريه يا علا قه و قدرت عمل خلفا، به خصوص مامون(۸۳۳ ۸۱۳ ميلا دي) بوده است، ولي پرواضح است که اين استدلا ل هاي ضعيف نمي تواند توضيح دهنده پيدايش چنين جنبش فرهنگي طولا ني باشد که تمام جامعه را در بر گرفته بود. به احتمال خيلي قوي، ريشه اين نهضت ترجمه در يک سري از علت ها و عوامل و انگيزه هاي ديگري قرار دارد که دست به دست هم دادند و باعث پيدايش اين نهضت و موفقيت آن شدند. خلفاي عباسي برعکس امويان، خود را رهبر يک دولت اسلا مي عربي نمي دانستند، بلکه ادعاي آن ها بيشتر بود و آرزو داشتند ولا يت بر همه مسلمانان جهان و فرهنگ هاي وابسته به آن را داشته باشند. به اين دليل بود که آن ها پايتخت خود را شهر بغداد انتخاب کردند که نزديک مراکز ساسانيان قرار داشت.

ادامه نوشته

سرداب غيبت، دروغ يا واقعيت؟!


در داخل صحن امامين عسکرين در شهر سامراء مقامي است که امروزه به سرداب غيبت معروف است. در نظر برخي از عوام، حضرت مهدي(عج) پس از ورود به چاه سرداب، ناپديد شده و غيبت نموده‌اند.

سرداب خانه امام هادي(ع) :

اصولاً سرداب به زيرزميني گفته مي‌شود که در خانه‌هاي قديمي ساخته مي‌شد تا ساکنان را از گرماي بيش از حد تابستان در امان دارد و اهل خانه ساعاتي از روزهاي گرم تابستان را در آن جا مي‌گذراندند. در منزل امام هادي(ع) در شهر سامراء نيز سردابي بود که ايشان و فرزند بزرگوارشان امام حسن عسکري(ع) و نيز نوه گرانقدرشان حضرت بقيه الله الاعظم(عج) چند صباحي را در آن زيسته و به عبارت پروردگار مشغول بودند. پس از رحلت امام حسن عسکري(ع) فرزند بزرگوارشان حضرت صاحب الزمان(عج) که تنها پنج سال داشتند از ديده‌ها غايب شدند و دوره غيبت صغري آغاز گرديد.1

ريشه خرافه چاه غيبت!

بعدها مردم عوام و بسياري از جاهلان پيرامون غيبت امام عصر(عج) داستان‌ها ساختند و چنين گفتند که حضرت مهدي(عج) پس از ورود به چاه داخل سرداب، ناپديد شده‌اند! بر اساس اين اعتقاد زائران شيعه در داخل سرداب از حوضي که محل وضوي امام هادي(ع) و امام عسکري(ع) بود به عنوان تبرک خاک بر مي‌داشتند که کم کم اين مکان به بئر غيبت يا چاه غيبت معروف شد.2

ادامه نوشته

روز پاسدار، بر ايثارگران راه ولايت مبارك باد

سپاه پاسداران كه ركني بزرگ در پيروزي انقلاب اسلامي است، با اقتدا به مولاي خود سيد مظلومان، عليه  الصلوة والسلام، نجات بخش ايران و اسلام عزيز از شب هاي تاريك و ظلماني ستم شاهي بوده و در پاسداري از انقلاب و هدف هاي آن عاملي مؤثر و ركني ركين بوده و هست.

حضرت امام خميني(ره) :

سپاه پاسداران در سايه ي روحيه ي انقلابي و معنويتي كه از سرچشمه ي جوشان دل منور و روح مصفاي آن امام عارفان و قدوه ي صالحان پيوسته مي جوشيد و بيش از همه، جوانان رزمنده و خالص سپاه و بسيج را سيراب مي كرد توانست نقش تعيين كننده اي را در دفع حمله ايادي استكبار به جمهوري اسلامي ايفا كند و در كنار ارتش و با به كارگيري بسيج مردمي، درس تلخي به دشمنان اسلام بدهد و حفظ و استمرار نظام جمهوري اسلامي را تضمين كند.

ادامه نوشته

ارمغان بعثت براي بشريت


اهداف بعثت:

1- رفع اختلاف: بشر در آغاز داراي زندگي اساس و جامعه اي ابتدايي بود و چون به تدريج بر تعداد افراد افزوده شد، بين آنان بر اثر تضاد منافع، اختلافات رخ داد، از اين رو نيازمند راهنما و قانون شدند. بر اين اساس، يكي از اهداف بعثت انبيا(ع) به بيان قرآن كريم بر طرف كردن تنازع و كشمكش بين مردم مي باشد؛ آن جا كه مي فرمايد: «مردم در ابتدا[ يك دسته بيشتر نبودند ]و تضادي در ميان آن ها وجود نداشت. تدريجا جوامع و طبقات پديد آمدند و سپس در ميان آن ها اختلافات به وجود آمد[پس خداوند، پيامبران را برانگيخت تا مردم را بشارت دهند و انذار كنند و كتاب آسماني كه به سوي حق دعوت مي كرد، بر آن ها نازل نمود تا در ميان مردم در آن چه اختلاف داشتند، حكومت كند.» (بقره. 213)
پيامبر اكرم(ص) نيز پس از بعثت و به محض فراهم شدن زمينه تشكيل حكومت اسلامي با هجرت از مكه به مدينه، نخستين اقدامي كه كرد، ايجاد الفت و برادري در بين مسلمانان و رفع اختلاف و پراكندگي و خشكاندن ريشه دشمني ديرينه بين دو قبيله بزرگ مدينه، يعني«اوس» و«خزرج» بود. (1) قرآن كريم به اين جريان چنين اشاره دارد: همگي به ريسمان خدا (قرآن و اسلام و هرگونه وسيله ايجاد وحدت) چنگ زنيد و پراكنده نشويد و نعمت] بزرگ[ خدا را بر خود به ياد آوريد كه چگونه دشمن يكديگر بوديد و او در ميان دل هاي شما الفت ايجاد كرد و به بركت نعمت او برادر شديد.» (آل عمران. 103) وجود مقدس آن حضرت پيوسته عامل وحدت و همبستگي بود و بارها در موقعيت هاي گوناگون موجب برطرف شدن اختلافات ميان قبايل مختلف و يا صفوف مسلمانان مي شد.

ادامه نوشته

ويتامين خوشبختي


اگر طالب نوري از تاريکي خارج شو، اگر هم چون شاهين بلندپروازي مي‌ طلبي از پناهگاهت بيرون بيا و اگر به تازگي‌ ها مي ‌انديشي، متحول شو - تنها تصور نور، بلند پروازي و تحول کافي نيست بايد به سمت آن ها يورش بري - خوشبختي کالايي نيست که در بازاري فروخته شود، خوشبختي را نمي‌ توان خريد بايد با شکيبايي و عشق و شهامت به آن رسيد پروانه را به ياد آور که براي رسيدن به نور چگونه تن به آتش مي‌ کشد؟! توهم بايد مثل پروانه شيفته و سراپا وجد باشي تا به مراد دل برسي مراد دلت هر چه مي‌خواهد باشد، راه رسيدن به آن ايستادگي و شهامت است!

ادامه نوشته

خديجه ي ثاني

يكي از بزرگ ترين زنان اهل بيت(ع) از لحاظ حسب و نسب و از مهم‌ترين بانوان طاهره كه داراي روحي بزرگ و مقام تقوا و آيينه تمام‌نماي رسالت و ولايت بوده، حضرت زينب(س) دخت علي‌بن‌ابيطالب(ع) و حضرت فاطمه زهرا(س) است كه در دامان رسالت و امامت رشد يافته بود. زينب(س)، مجسمه شجاعت، شهامت، صبر و ايثار بود كه خوانش زندگي، فضائل و خصائل اخلاقي‌اش مي‌تواند چراغ راه نسل كنوني و آيندگان باشد. اين نوشتار به مناسبت تولد اين بانوي بابركت تقديم خوانندگان مي‌شود. حضرت زينب(س)، سومين فرزند مهد ولايت، در روز پنجم جمادي‌الاول سال پنجم يا ششم ه. ق در شهر مدينه منوره ديده به جهان گشود. وقتي او را نزد پيامبر(ص) آوردند، حضرت پس از تبريك و تهنيت و ابراز خوشحالي، نام وي را زينب گذاشت؛ يعني زينت پدر. آنگاه فرمود: «به همه امت وصيت مي‌كنم احترام اين دختر را نگه دارند كه او همانند خديجه كبري است.» بعدها مشخص شد همان‌گونه كه فداكاري‌هاي خديجه در پيشبرد اهداف پيامبر و اسلام بسيار ثمربخش بود، ايثار، صبر و استقامت زينب در راه خدا نيز در بقا و جاودانگي اسلام از اهميت ويژه‌اي برخوردار است. در نقل ديگري وارد شده كه ايشان وقتي اين نوزاد را در آغوش گرفتند، فرمودند: پاره تنم! نور ديده‌ام! هر كس بر او و بر مصائب او گريه كند، پاداش و مزد او مانند ثواب كسي است كه بر برادرش حسن و حسين(ع) گريه كند. القابي كه براي آن حضرت نقل شده است، ‌به گوشه‌هايي از عظمت‌ شخصيت اين بانوي بزرگ اسلام دلالت دارند. از جمله القاب وي را مي‌توان عالمه غير معلمه، نائبه الزهراء، عقيله‌النساء، الكامله، وليده الفصاحه، صديقه الصغري، معصومه‌الصغري، صابره محتسبه، سليله‌الزهراء، امينه‌‌الله، محدثه، ناموس كبريا، قره` العين مرتضي، عقيله بني هاشم، محبوبه المصطفي، زاهده، عابده، نابغه الزهرا و... دانست.

ادامه نوشته

اعتکاف و ارزش معنوي آن


انسان موجودي است‏ سالک و پويا به سوي معبود حقيقي خويش و از هر راهي که برود و هر مسيري را که در زندگي انتخاب کند، سرانجام به لقاي معبود خويش مي‏ رسد: «يا ايها الانسان انک کادح الي ربک کدحا فملاقيه(1) اي انسان! تو با تلاش و رنج‏به سوي پروردگارت مي ‏روي و او را ملاقات خواهي کرد.» با توجه به اين آيه اگر انسان راه ايمان، خودسازي و تهذيب نفس را بپويد جمال و مهر خداوند را ملاقات مي‏کند، اما اگر راه کفر و آلودگي را در پيش گيرد، جلال و قهر او را. بنابراين اگر مقصد و غايت‏ سلوکش لقاي محبت و مهر خدا باشد، بايد راه تهذيب نفس و عبادت حقيقي را در پيش گيرد و از هواي نفس بگريزد و در طريقت انس با معبود گاهي به گوشه‏اي خلوت پناه ببرد و دور از همه عنوان ‏ها و تعلقات مادي، لختي بر حال زار خويش بگريد و با سوز دل و اشک چشم، کدورت و زنگار را از چهره جان خود بزدايد و در زاد و توشه آخرت انديشه کند. اديان الهي با توجه به همين نياز روحي، با آن که انسان را به حضور در جامعه و شرکت در فعاليت ‏هاي اجتماعي فرا مي‏ خوانند، فرصت هايي را نيز براي خلوت نمودن او با خداوند فراهم نموده‏اند، يکي از اين فرصت‏ها«اعتکاف‏» است.

 اعتکاف در لغت‏به معني اقامت کردن و ماندن در جايي و ملازم بودن با چيزي است، ولي در شرع اسلام، اقامت در مکاني مقدس به منظور تقرب جستن به خداوند متعال است. اعتکاف؛ فرصت‏بسيار مناسبي است تا انساني که در پيچ و خم‏هاي مادي غرق شده، خود را بازيابد و به قصد بهره بردن از ارزش ‏هاي معنوي از علايق مادي دست‏بکشد و خود را در اختيار پروردگار بگذارد و تقاضا کند که او را در راه راست ثابت نگهدارد تا بتواند به درياي بيکران انس و مهر خداوند که همه ‏اش مغفرت و رحمت است، متصل شود. در اعتکاف مي ‏توان خانه دل را از اغيار تهي کرد و نور محبت ‏خدا را در آن جلوه گر ساخت؛ مي ‏توان خود را وقف عبادت کرد و لذت ميهماني را بر سر سفره احسان و لطف الهي چشيد؛ مي ‏توان زمام دل و جان را به دست ‏خدا سپرد و همه اعضا و جوارح را در حصار اراده حق به بند کشيد؛(2) مي ‏توان به خويشتن پرداخت و معايب و کاستي ‏هاي خود را شناخت و در جستجوي معالجه بود؛ مي ‏توان نامه عمل را مرور کرد و به فکر تدارک و جبران فرصت ‏هاي از دست رفته بود؛ مي ‏توان به مرگ انديشيد و خود را براي حضور در پيشگاه خداي«ارحم الراحمين‏» آماده کرد. آري! اعتکاف؛ فصلي است‏براي گريستن، براي ريزش باران رحمت، براي شستن آلودگي ‏هاي گناه، براي تطهير صحيفه اعمال، براي نوراني ساختن دل و صفا بخشيدن به روح.

ادامه نوشته

میلاد امام جواد (ع) مبارک باد


تو آمدی حب رضا بجويند
ابتر به آن عبد خدا نگويند
تو منتها منای من جوادی
تو دلبر خدای من جوادی
میلاد امام جواد (ع) مبارک باد

برخيز به شادى، گه برخاستن است
چون شادى امشب ز گنه تاختن است
امشب شب ميلاد تقى هست و شب
عيدى ز جواد و اهل بيت خواستن است

قیام ۱۵ خرداد و رحلت امام راحل حضرت خمینی کبیر(ره) بر تمامی رهروان وی تسلیت باد .

بسم رب الشهداء و الصدیقین. نیمه خرداد، یادآور آغاز قیام ملتی مومن و انقلابی است که با لبیک گفتن به رهبری فرزانه و صدیق از سلاله پاک پیامبر (ص)، «بیداری اسلامی» را نوید دادند و الگوی ایستادگی در برابر رژیم‌ های طاغوتی وابسته به اجانب را برای ملت‌های مستضعف جهان، ترسیم کردند.

نیمه خرداد، همچنین یادآور به سوگ نشستن ملت ایران، در غم فراق بنیانگذار انقلاب اسلامی و آغازگر نهضت عظیم بیداری اسلامی است.

اکنون، در حالی که هنوز نیم ‌قرن از آغاز نهضت عاشورایی حضرت امام خمینی (ره) و قیام ۱۵ خرداد سال ۱۳۴۲ نگذشته است، جوشش خون‌های پاکی که ملت ایران فدای اعتلای اسلام کرد، نتیجه داده و بیداری همه ملت‌های منطقه را موجب شده است.

امروز در حالی سالگرد رحلت جانگداز بینانگذار انقلاب اسلامی را به سوگ می‌نشینیم و برای شهدای قیام ۱۵ خرداد، اقامه عزا می‌کنیم که فرزندان اسلام در بحرین، فلسطین، یمن، عربستان و دیگر بلاد اسلامی، با تاسی به نهضت اسلامی امام خمینی (ره)، قیام‌های پرشوری را در برابر طاغوت‌های وابسته به استکبار جهانی، آغاز کرده‌اند.دیهی است که امت اسلامی و به خصوص ملت مسلمان ایران که با بصیرت روز افزون، تحقق آرمان‌های اسلام ناب محمدی (ص) را آرزو می‌کنند، اجازه نخواهند داد دشمنان مستکبر و منحرفان و فتنه‌ جویان وابسته به آنها در برابر حرکت عظیم بیداری اسلامی، مانعی ایجاد کنند.

مباني شيطان پرستي در انجيل شيطاني


از جمله مسائلي که امروزه در عرصه انحرافات فکري به صورت هاي گوناگون به خصوص با هدف قراردادن جوامع به اصطلاح جهان سوم به گونه هاي متفاوتي مطرح شده مسئله شيطان گرايي يا به اصطلاح رايج شيطان پرستي است. در اين طرز تفکر نوعي انسان محوري افراطي با تاکيد بر لذائذ مادي انساني وجود دارد که اين نوع نگرش را به يکي از منحط ترين تفکرات بشري تبديل مي کند.
شيطان پرستي معاصر، با داعيه دين و معنويت به ميدان آمده است. اين مرام برخلاف تصور رايج، جذابيت هايي دارد که فهم و درک آن براي کساني که تصور روشني از آموزه هاي اين آيين ندارند، بسيار دشوار است. هرچند شيطان پرستي جديد به تقليد از شيطان پرستي قرون وسطايي شکل گرفته و بسياري از آموزه هاي آن را در خود جاي داده است. ۱ اين جنبش، در نوع خود حرکت جديدي است که بايد با نگاه به ريشه هاي تاريخي اجتماعي آن در غرب تحليل شود. آن چه براي فهم اين جريان به تجليل و کاوش کمتري نياز دارد، دو محور زير است: ۱- نمادهايي که امروزه در خدمت اين مسلک قرار گرفته است ۲- ظواهر و پوشش(مد لباس و مو) که با نام اين جريان شهرت يافته است. متأسفانه در کشور ما جلسات نقد شيطان پرستي هيچ گاه ضابطه مند و هوشمندانه برگزار نشده است. کساني که قصد نقد اين فرقه را داشته اند بيشتر به تبليغ اين جريان دامن زده اند؛ نه نقد و آسيب شناسي صحيح. علت اين است که بيش از آن که به ايدئولوژي شيطان گرايان بپردازند به توضيح نمادها پرداخته اند و از قضا اين همان کاري است که شيطان پرستان مي خواهند. توضيح نماد و تفسير آن، توصيف است نه آسيب شناسي. ناقدان اين جريان(که اتفاقا دلسوزانه اين کار را کرده اند) همواره در کشور ما يا به مد لباس و مو اشکال کرده اند يا به رمزگشايي از نمادهايي پرداخته اند که اصالتا از آن شيطان پرستان نبوده است. کساني که قصد مبارزه با شيطان پرستي از طريق نمادها را دارند بايد درباب نمادها سه نکته اساسي را مورد توجه قرار دهند. غفلت از اين سه امر، ممکن است به شناخت و تحليل ناصواب اين فرقه منجر شود و يا باعث ترويج ناخواسته آيين شيطاني گردد:

ادامه نوشته

روزه در ماه رجب


فضيلت ‏ها و ثواب هايي که براي روزه داري در ماه رجب ذکر شده آنقدر زياد و قابل عنايت مي ‏باشد که غفلت از آن با خسراني مبين توام است، شيخ صدوق به سند معتبر از سالم روايت کرده که گفت: به محضر امام صادق(ع) مشرف شدم در حالي که چند روز به اواخر ماه رجب مانده بود، چون نظر آن حضرت بر من افتاد، فرمودند: آيا در اين ماه روزه گرفته‏اي؟ عرض کردم: نه، فرمودند آنقدر ثواب را از دست داده‏اي که اندازه‏اش را جز خداوند نمي‏ داند همانا اين ماهي است که خداوند آن را بر ايام ديگر فضيلت داده و حرمت آن را عظيم نموده و براي روزه داران آن کرامتش را واجب گردانيده است، عرض کردم: يابن رسول الله اگر در اوقات باقيمانده روزه بدارم آيا به برخي از ثواب‏هاي روزه داران مي‏رسم؟ فرمودند: اي سالم، هر کس يک روز از آخر اين ماه را روزه بدارد خداوند او را از شدت سکرات مرگ، هراس بعد از موت و از عذاب قبر مصون گرداند، و کسي که دو روز آخر رجب را صائم باشد بر صراط به سهولت عبور کند و آن فردي که سه روز از آخر اين ماه را روزه بدارد از وحشت روز قيامت و از هول و هراس آن روز ايمن گردد و مجوز بيزاري از آتش دوزخ را به وي بدهند.حضرت امام کاظم(ع) فرموده‏اند: هر کس يک روز از ماه رجب را روزه بدارد آتش جهنم از او فاصله مي‏گيرد و هر کس سه روز آن را روزه بگيرد بهشت‏ بر او واجب مي‏شود و در روايتي ديگر از رسول اکرم(ص) نقل شده که هرکس تمامي روزهاي رجب را روزه بدارد سروش آسماني چنين مژده‏اش مي‏ دهد: بنده خدا گذشته هايت همه بخشوده شد، اينک کار خويش را از نو شروع کن...

ادامه نوشته

نظر در مورد وبلاگ

نگاهي بيندازيد

ommatandreyhane.mihanblog.com

آزموني براي تشخيص کودکان بيش فعال


اختلال کم توجهي و بيش فعالي، مشکل بسياري از کودکان و البته نگراني بسياري از والدين است. بعضي از والدين برعکس، حتي شيطنت و خرابکاري مفرط کودک شان را جدي نمي گيرند و آن را به حساب تيزهوشي و کنجکاو بودن او مي گذارند. اين آزمون به شما کمک مي کند دريابيد فرزندتان به مشکل بيش فعالي و کم توجهي دچار است يا نه. هنگام جواب دادن به سوال هاي زير، اين نکته ها را در نظر داشته باشيد:
- سن فرزندتان را در نظر بگيريد.
- رفتار فرزندتان را در ۶ ماه گذشته ملاک پاسخ دادن قرار دهيد.
- توجه کنيد که اين آزمون به تنهايي نبايد ملاک تشخيص يا درمان يک کودک باشد.
گزاره هاي زير را بخوانيد و براي هريک، يکي از گزينه هاي روبه رو را انتخاب کنيد(امتياز هريک از گزينه ها در مقابل آن ها نوشته شده) و در نهايت، مجموع امتيازهايتان را حساب کنيد و تفسير آزمون را بخوانيد.

ادامه نوشته

مكيدن آب ‌نبات موجب جلوگيري از گرفتگي گوش كودكان در ارتفاع مي‌شود


در ارتفاعات و سفر با هواپيما گرفتگي گوش بيشتر در كودكان ديده مي‌شود لذا مكيدن آب‌نبات مي‌تواند موجب جلوگيري از گرفتگي گوش در كودكان بزرگ تر در ارتفاع ‌شود.
‌يكي از انواع گوش‌درد، ناشي از سوار شدن در هواپيما است كه آن‌را باروترماي گوش مياني هم مي‌گويند و ناشي از تغييرات فشار غير‌طبيعي در فضاي پشت پرده گوش است. حتي در يك كابين هواپيمايي كه فشار هواي آن تنظيم شده است هم يك كاهش در هواي كابين در صعودهاي هواپيما وجود دارد.

كودكان احتمالاً هنگام فرود هواپيما ناراحتي بيشتري از اين گوش‌ درد را تجربه مي‌كنند. وقتي كه هواپيما فرود مي‌آيد فشار هوا كه در كابين افزايش يافته، بايد با فشار و هوا در گوش مياني برابر شود كه اگر اين برابري ايجاد نشود فشار هواي اضافي داخل كابين بر روي پرده گوش فشار آورده و باعث درد مي‌شود.


به ‌طور طبيعي شيپور استاش لوله‌اي است كه از گوش مياني به پشت مجراي بيني باز مي‌شود تا فشار در گوش مياني برابر شود. اين همان كاري است كه در هنگام خميازه‌ كشيدن و بلعيدن انجام مي‌شود اما در كودكان، به‌ دليل كوچك‌ بودن شيپور استاش، عملكرد آن درست انجام نمي‌شود و درد به‌وجود مي‌آيد. چند راه مختلف براي كمك به تهويه گوش مياني وجود دارد و باعث مي‌شود فشار هوا در گوش‌ها برابر شود كه يكي شستشوي خوب است. هواي هواپيما خشك است و موجب خشكي مخاط بيني مي‌شود و باز شدن شيپور استاش را مشكل مي‌كند. لذا يك ليوان آب به ازاي هر ساعت پرواز به غلبه بر اين خشكي كمك مي‌كند.
استفاده از اسپري‌هاي ضد التهاب بيني قبل از پرواز و قبل از فرود به باز شدن مجاري بيني كودك كمك مي‌كند. كودك بايد در موقع اوج‌ گرفتن و فرود بيدار باشد و كودكان بزرگتر مي‌توانند با جويدن آدامس يا مكيدن آب نبات بر اين مشكل غلبه كنند.

منبع: خبرگزاري فارس

از گرگم به هوا تا«پرندگان عصباني»


کمي پيش از اين همه چيز شکل ديگر داشت؛ حتي بازي هاي کودکان. هوا که رو به گرمي مي رفت؛ صداي سر و صداي بچه ها، حياط خانه و کوچه را پر مي کرد. بزرگ ترها مشغول کار خودشان بودند و بچه ها سرگرم بازي هايي مي شدند که سرشار از هيجان و تحرک بود. آنقدر مي دويدند و جنب و جوش داشتند که صورت شان گل مي انداخت و خيس عرق مي شدند. شب ها هم پيش مي آمد که از فرط خستگي همان جا کنار سفره شام خوابشان مي برد. هفت سنگ، عمو زنجيرباف، قايم موشک، گرگم به هوا، کي بود کي بود، لي لي، شير و آهوها، وسطي و... از جمله بازي هاي سنتي بود که نسلي تمام بچگي و اوقات فراغت خود را با آن سپري کرده و هنوز هم با گذشت سال ها خاطرات زيادي از آن دارند. حتي اسم همين بازي هاي قديمي براي آن نسل، يادآور خاطراتي شيرين است. اغلب اين بازي هاي قديمي به صورت دسته جمعي انجام مي شد. خانه هاي حياط دار و بازي هاي دسته جمعي با بچه هاي فاميل و همسايه اجازه نمي داد روزهاي تعطيل براي بچه ها کسل کننده و يکنواخت شود. اما امروز همه چيز تغيير کرده است. حتي بازي هاي کودکانه. آپارتمان نشيني، شلوغي و ناامني کوچه و خيابان، اشتغال پدر و مادر و... باعث شده شکل بازي هاي امروزي متفاوت از گذشته شود. آنها امروز دوست دارند انگري برد(پرندگان عصباني) را بازي کنند. بچه هاي امروزي کمتر فرصت و امکان بازي هايي قديمي را دارند. کودکان امروزي از سنين پايين به بازي هاي رايانه اي سوق داده مي شوند و کمتر مايلند بازي هاي جمعي انجام دهند، اسباب بازي هاي انفرادي نزد آنان از محبوبيت زيادي برخوردار است و بازي هاي گروهي در حال منسوخ شدن است. آن ها هيجان را در بازي هايي جستجو مي کنند که نسل قديم هيچ حسي نسبت به آن ندارد. انواع اسباب بازي هاي مدرن و متنوع در کنار بازي هاي رايانه اي که هر روز شکل جديدي از آن وارد بازار مي شود، جايي براي بازي هايي قديمي باقي نگذاشته است. اکنون کودکان پس از عبور از مرحله بازي با اسباب بازي به بازي هاي رايانه اي روي مي آورند. اين کودکان کمتر به بازي هاي دستي و فيزيکي علاقه نشان مي دهند. آنها ساعت ها بدون تحرک پاي تلويزيون ميخکوب مي شوند و از خانه بيرون نمي روند. اغلب در اتاق شان علاوه بر اسباب بازي هاي مختلف، انواع دستگاه هاي بازي و رايانه اي به همراه آخرين شماره باز ي هاي جديد دارند که نيازي به مشارکت با ديگر هم سن و سالان شان را ندارد. پدر و مادرها هم ابتدا خوشحال بودند که توانسته اند فرزندشان را به نحوي سرگرم کنند، اما اين عادت بيش از حد بچه ها به بازي هاي رايانه اي کم کم پدر و مادرها را هم نگران کرد. چرا که اين اشتياق تا حدي است که خيلي وقت ها بچه ها اصلا متوجه گذر زمان نمي شوند و حتي حاضر نيستند براي غذا خوردن هم رايانه خود را رها کنند. اين در حالي است که هنوز تاثيرات مثبت و منفي بازي هاي رايانه اي روي کودکان دقيقا مشخص نيست و اين روند«نو» موضوع تحقيقات طولاني مدت روان شناسان است. با وجود اين کارشناسان توافق نظر دارند که کودکان در بازي هاي دسته جمعي سنتي با محيط بيرون ارتباط برقرار مي کنند، حمايت از افراد ضعيف را مي آموزند، قدرت ابراز وجود پيدا مي کنند و از ترس و خجالت رها مي شوند. به همين دليل معتقدند کودکاني که با استفاده از بازي هاي دسته جمعي اوقات فراغت خود را مي گذرانند، از تعامل اجتماعي بيشتري برخوردارند. به گفته آن ها اين کودکان کمتر به انزوا، تنهايي و يأس مبتلا مي شوند. هم چنين قانون پذيري به خاطر رعايت قواعد و مقررات بازي در ذهن آنان به وجود آمده و نهادينه مي شود. زيرا همواره خود را ملزم به اجراي قوانين بازي دانسته و از اجراي اعمال خلاف قانون دوري مي کنند. به اعتقاد محققان، بازيکنان بازي هاي بومي ـ سنتي و دسته جمعي، هر لحظه در معرض حالات مختلفي قرار مي گيرند و براي پيروزي بايد تصميم لازم را گرفته و آن را اجرا کنند. اين مساله باعث مي شود که کودکان از قدرت تصميم گيري صحيح و مهارت حل مساله بيشتري برخوردار باشند. به همين ترتيب قدرت تصميم گيري، مهارت حل مساله و جرات اجراي تصميمات، باعث افزايش اراده و اعتماد به نفس خواهد شد که همگي عوامل مهمي در جهت پيشگيري از ناهنجاري هاي رفتاري هستند و از همه مهم تر کودکاني که به بازي هاي دسته جمعي و بومي ـ سنتي مي پردازند، معمولا فعاليت هاي بدني زيادي انجام مي دهند که باعث افزايش سطح سلامت عمومي، تناسب اندام و افزايش عملکرد سيستم هاي قلبي ـ تنفسي، عضلاني، اسکلتي و عصبي خواهد شد.

ادامه نوشته

دوازده نكته در تفسير آيه مباهله


الحق من ربک فلا تکن من الممترین، فمن حاجّک فیه من بعد ما جاءک من العلم فقل تعالوا ندع ابناءنا و ابناءکم و نسائنا و نسائکم و انفسنا و انفسکم ثم نبتهل فنجعل لّعنت الله علی الکذبین. هرگاه بعد از علم و دانشي كه(در باره مسيح) به تو رسيده، (باز) كساني با تو به محاجه و سجده برخيزند، به آن ها بگو: «بيت ما فرزندان خود را دعوت كنيم؟! شما هم فرزندان خود را؛ ما زنان خويش را دعوت نماييم، شما هم زنان خود را؛ ما از نفوس خود دعوت كنيم؟! شما هم از نفوس خود؛ آن ‏گونه مباهله كنيم؛ و لعنت خدا را بر دروغگويانند! قرار دهيم.
 
نكته اول: «الحق من ربك» يعنى حق از خداى سبحان نشأت مى ‏گيرد خواه در جريان عيسى و آدم‏(ع) و خواه در جريان اصل نبوت و رسالت و خواه در مسائل ديگر. آن گاه «فمن حاجك فيه» يعنى اگر كسى با تو در اين حق كه مصداقش در جريان مباهله، عيساى مسيح و نبوت و رسالت توست، احتجاج كرد، مى‏ توانى با او مباهله كنى. از اين آيه كريمه مى ‏توان استفاده كرد كه مباهله معجزه باقيه پيغمبر خاتم است و اختصاصى به ترسايان نجران ندارد بلكه هر شأنى از شئون دين كه حق محض است اگر در نشئه صدور و ظهور مورد انكار كسى قرار گيرد راه مباهله هم چنان باز است. بنابراين اگر ضمير«فيه» به عيسى(ع)‏ برنگردد بلكه به حق بازگردد، چه اين كه مرجع در اين فرض نزديك تر است، مباهله به عنوان معجزه خالد تثبيت مى‏ گردد.(1)

ادامه نوشته

اصول ازدواج موفق


براي رسيدن به يك ازدواج موفق، شاخصه و مولفه‌ هايي وجود دارد كه ضريب موفقيت ازدواج را بالا مي ‌برد. هر فرد بالغي قبل از ازدواج، بايد معيارهايي را در ذهن خود داشته باشد و سپس با معيار و ملاك ‌هايش، طرف مقابل را انتخاب كند؛ چرا كه اين ملاك و معيارها، اساس و پايه زندگي مشترك را تشكيل مي‌ دهند. متخصصان در اين باب فاكتورهاي زيادي را براي ازدواج موفق پيشنهاد مي‌‌ كنند كه مهم ‌ترين آن ها چنين مواردي است: افراد قبل از ازدواج، مستقل و پخته باشند، هر دو نفر به همان اندازه كه ديگري را دوست دارند، خودشان را هم دوست داشته باشند، هر دو نفر بتوانند همان ‌طور كه از با هم بودن لذت مي ‌برند، از تنها بودن نيز لذت برند و از لحاظ اقتصادي و شغلي ثبات داشته باشند تا دل مشغولي و استرس ‌ها براي شان دردسرساز نباشد، هر دو نفر به خودپنداري رسيده باشند و نظرات و خواسته ‌هايشان را قاطعانه بيان كنند و خواسته‌ هاي طرف مقابل‌شان را نيز برآورده سازند. ازدواج مي تواند هندوانه سر بسته نباشد. مي ‌توان گفت تا حدودي از طريق مشاوره‌ هاي قبل از ازدواج، آينده يک پيوند زناشويي قابل پيش‌بيني است.

ادامه نوشته